درباره درمان زگیل های تناسلی

درمان زگیل های تناسلی : به برجستگی های گوشتی نرمی که عامل ایجاد آن ها ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV بوده و بر روی اندام تناسلی افراد ایجاد می شوند، زگیل تناسلی می گویند.

امکان بروز زگیل تناسلی هم در خانم ها و هم در آقایان وجود دارد اما باید گفت که خانم ها نسبت به این عارضه آسیب پذیرتر بوده و ممکن است به موجب آن دچار سرطان دهانه رحم شوند.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

در ابتدا باید گفت که زگیل های تناسلی به طور معمول از طریق فعالیت جنسی مقعدی، دهانی و واژینال منتقل شده و ممکن است چند هفته یا چند ماه بعد از ابتلا خود را نشان داده و بروز یابند.

ممکن است این زگیل های تناسلی با چشم قابل مشاهده نبوده، بسیار کوچک بوده هم رنگ پوست یا رنگ شان تیره تر از پوست باشد.

این ویروس ها معمولاً به شکل خوشه ای بوده و نوک شان شبیه به گل کلم می باشد و در صورت لمس ممکن است هموار یا برآمده باشند.

• شایع ترین نواحی که زگیل تناسلی در آقایان بروز می کند عبارتنداز:
  1. کشاله ران
  2. بیضه
  3. آلت تناسلی
  4. اطراف یا داخل ران
  5. نواحی ایجاد بروز زگیل تناسلی در خانم ها عبارت است از:
  6. روی دهانه رحم
  7. داخل مقعد یا واژن
  8. خارج واژن یا مقعد

همچنین باید گفت که امکان بروز این زگیل های تناسلی بر روی گلو، زبان، دهان و لب های شخصی که به برقراری رابطه جنسی با فردی که به ویروس HPV پرداخته است نیز وجود دارد.

درمان زگیل های تناسلی

حتی چنانچه قادر به مشاهده زگیل های تناسلی نیز نباشید این ویروس ها می توانند علائم زیر را در شما ایجاد نمایند:

• خارش
  • سوزش
  • ترشحات واژن
  • در صورت بزرگ شدن و گسترش یافتن زگیل های تناسلی، بیماری دردناک و سخت می شود.

چگونه می توان از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

• استفاده از واکسن : یکی از راه های مصون ماندن در برابر ابتلا به زگیل تناسلی تزریق واکسن های HPV به نام های گارداسیل و گارداسیل 9 است.

تمامی افراد بین 9 سال تا 45 سال می توانند برای دریافت واکسن HPV اقدام کنند. واکسن وابسته به سن افراد در 2 یا 3 نوبت تزریق می گردد.

همچنین افراد باید بدانند که تزریق این واکسن زمانی تاثیر گذار بوده و تاثیر بیشتری خواهد داشت که فرد هنوز درگیر ویروس HPV نشده باشد.

• استفاده از کاندوم: همچنین افراد با استفاده از روش های پیشگیری مختلف همچون استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می توانند موجب کاهش خطر ابتلا به زگیل های تناسلی شوند.

کاندوم در واقع موجب کاهش خطر انتشار و انتقال ویروس زگیل تناسلی می شود.

• از داشتن روابط جنسی پرخطر و آزاد اجتناب کنید: در صورت داشتن اینگونه روابط با شریک جنسی خود در رابطه با بیماری های مراقبتی صحبت نموده و از عدم ابتلای او به بیماری های جنسی اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که مشکوک به داشتن هرگونه نشانه ای مبنی بر ابتلا به زگیل تناسلی هستید از برقراری رابطه جنسی بپرهیزید.

• از داشتن شریک جنسی بیرون از عرف خودداری نمایید: یکی از عواملی که موجب افزایش خطر ابتلا به زگیل تناسلی می شود داشتن بیشتر از یک شریک جنسی است.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی

معمولاً زگیل های تناسلی با چشم قابل مشاهده هستند.

در برخی موارد به منظور بررسی وجود زگیل های داخلی ممکن است پزشک داخل مقعد یا واژن را معاینه نماید.

برای بررسی دقیق تر زگیل های تناسلی گاهی لازم است تا از آن ها نمونه برداری به عمل آید. برای این کار و با توجه به موضع نمونه برداری ممکن است نیاز به بی حسی باشد.

روش های درمان زگیل های تناسلی

چنانچه زگیل های تناسلی بسیار کوچک بوده، رنگ پوست باشند و قابل مشاهده نباشند نیازی به درمان نداشته، خود به خود و به مرور زمان رفع خواهند داشت.

چنانچه زگیل ها بزرگ بوده، موجب خارش شوند و دارای برجستگی باشند می توان آن ها را با روش های مختلفی همچون تخریب، کارهای موضعی یا جراحی از بین برده و درمان کرد.

برای درمان زگیل های تناسلی راه های مختلفی به افراد پیشنهاد می شود که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارد.

به طور مثال:

با روش جراحی به دلیل متعدد بودن زگیل های تناسلی امکان عود آن ها در حین جراحی در محل های دیگر و همچنین امکان بد شکل شدن ناحیه تناسلی وجود دارد لذا روش جراحی به افراد پیشنهاد نمی شود.

استفاده از دارو نیز به دلیل طولانی بودن مدت درمان و همچنین مشخص نبودن نتیجه بهبودی پیشنهاد نمی شود.

درمان زگیل های تناسلی

بهترین روش درمان زگیل های تناسلی چیست؟

فریز کردن یا کرایو بهترین روش برای درمـان زگیل های تناسلی است که دکتر ارشیا عبداللهی فرد از این روش برای درمان زگیل های تناسلی بهره می گیرد.

در این روش بدون بریدگی و خونریزی تنها با استفاده از اسپری کردن از گاز نیتروژن روی زگیل دمای زگیل را به منفی 150 الی 170 درجه می رسانیم و دراین دما ویروس ها از بین رفته و زگیل درمان می شود.

ماده ای که به طور معمول به عنوان ماده منجمد کننده مورد استفاده قرار می گیرد نیتروژن مایع می باشد .

مراقبت های قبل و بعد از کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟

در ذیل به نکاتی اشاره کرده ایم که باید قبل و بعد از کرایوتراپی رعایت نموده و انجام دهید:

• تنها اقدامی که باید قبل از کرایو زگیل تناسلی انجام دهید این است که 24 ساعت پیش از انجام این روش اقدام به پاکسازی موهای منطقه تحت درمان با استفاده از کرم های موبر نمایید؛ با این کار پزشک تمامی زگیل های موجود را به خوبی رویت خواهد نمود.
  • برای درمان زگیل تناسلی با کرایو نیازی به بیهوش کردن فرد نیست؛ پزشک با استفاده از کرم و پمادهای مخصوص اقدام به بی حس نمودن ناحیه مورد نظر می کند.
  • زمان لازم برای انجام این روش درمانی به تعداد زگیل ها بستگی دارد؛ باید بگوییم که کرایو به طور متوسط کمتر از 5 دقیقه به طور می انجامد.
  • درد مختصری بعد از انجام روش کرایو خواهید داشت که کاملاً قابل تحمل می باشد.
  • پزشک پمادهای التیام دهنده ای را برای تان تجویز خواهد نمود که با دستور پزشک باید هر 12 ساعت پس از کرایوتراپی از آن ها بهره گرفته و آن را بر روی منطقه تحت درمان بمالید.
  • استحمام کردن مانعی نداشته و می توانید اقدام به شستشوی ناحیه تحت درمان با صابون نمایید.
  • توصیه دکتر ارشیا عبداللهی فرد به بیماران این است که تا زمان بهبود و التیام زخم ها از کاندوم هنگام برقراری رابطه جنسی بهره بگیرند.
  • به هیچ عنوان اقدام به کندن زگیل های تناسلی نکنید. رنگ این زگیل ها طی یک هفته سیاه شده و می ریزند.
  • بهتر است برای اصلاح موهای زائد ناحیه تحت درمان از تیغ و ژیلت بهره نگیرید؛ این کار در جلوگیری از عود زگیل های کرایو شده موثر می باشد.
  • به منظور بررسی درصد موفقیت درمـان زگیل های تناسلی با کرایوتراپی باید پس از گذشت یک هفته از کرایو به پزشک خود مراجعه نموده و توسط ایشان ویزیت شوید.