سابسیژن

سابسیژن چیست؟

سابسیژن : جوشگاه یا اسکار به بافتی اطلاق می شود که به علت آسیب قبلی یا التهاب در نواحی مختلف پوست ایجاد شده و در صورتی که به مفصل نزدیک باشد قادر به ایجاد اختلال در حرکت اندام و ایجاد منظره نامطلوب و به بیان دیگر نازیبا شدن ظاهر فرد می باشد.

اسکارها ممکن است در اثر عوامل مختلف ایجاد شده و بیشتر در پوست هایی که مستعد ابتلا به اسکار هستند بروز می کند. افراد باید توجه باشند که طول دوره درمان برای این نوع پوست ها طولانی تر می باشد.

از جمله التهاب های پوستی که می توانند اسکار ایجاد نمایند عبارتنداز جوش غرور جوانی، آبله مرغان، محل گزش حیوانات، عفونت های عمقی پوست، محل برش جراحی قبلی و سوختگی درجه 3.

سابسیژن

لازم به ذکر است که امکان همزمان سابسیژن با سایر روش های جوانسازی پوست به خصوص میکرونیدلینگ وجود داشته و پزشک در صورت شدید بودن عارضه با صلاحدید خود آن را همراه با روش های دیگر انجام می دهد؛ با این کار اندازه اسکار کم می شود، دامنه حرکت عضو مبتلا افزایش می یابد، رنگ اسکار به رنگ پوست نزدیک شده و علائم موجود در بیمار همچون درد، خارش و بی حسی تا حد بسیار زیادی کم می شود.

درمان جوشگاه با روش سابسیژن چگونه است؟

ساب به معنی زیر، سیژن به معنی برش و عبارت سابسیژن به طور کلی به معنی برش در زیر پوست می باشد منتها برای انجام آن هرگز از تیغ جراحی بهره گرفته نمی شود.

برای انجام سابسیژن لازم است تا موضع تحت درمان با مواد مخصوص بی حس گردد. بعد از بی حس شدن پوست، پزشک سوزن یا کانولای مخصوصی را به زیر پوست برده و با حرکات رفت و برگشتی فیبروتیک زیر اسکار را آزاد می نماید. با این کار در زیر اسکار یک لخته خون ایجاد می شود که بعد از مدتی تثبیت شده، به هماتوم تبدیل می شود. به تدریج اندازه آن کوچک تر شده و فرورفتگی اسکار در نهایت بیش از 50 درصد جبران می گردد.

چنانچه عمق جای جوش خیلی زیاد باشد همزمان با انجام سابسيژن اسید هیالورونیک یا فاکتور رشد به منظور تسریع فرایند کلاژن سازی در موضع مورد نظر تزریق می شود.

برای جلوگیری از تورم بیش از اندازه صورت و زیاد بودن تعداد اسکارها می توان سابسيژن را در دو جلسه انجام داد.

مزایای سابسيژن

• با هزینه زیادی همراه نبوده و مقرون به صرفه می باشد.
  • ایمن بوده و تهاجم آن خیلی کم است.
  • با عوارض خاصی برای فرد همراه نیست.​

پنج × دو =