آخرین مقالات

PRP زانو و مفاصل

PRP  مخفف عبارت Platelet Rich Plasma می باشد ؛ منظور از پی آر پی ، سرم غنی شده از پلاکت ( پلاکت ، تشکیل شده از مواد رشدی و ترمیم کننده می باشد ) است ، اساس این روش تکیه بر تکنیک استفاده از توان بیولوژیک بدن به منظور درمان آسیب دیدگی ها می باشد ؛ حال مقدار این سلول ها در اثر تزریق پی آر پی ، تقریبا ۵ برابر شده و بدین ترتیب تعداد سلول ها افزایش یافته و بافت های صدمه دیده الخصوص غضروف ها ، درمان می شوند. در ادامه مطلب تهیه شده توسط دکتر ارشیا عبداللهی فرد با PRP زانو و مفاصل  بیشتر آشنا خواهیم شد. در صورتی که بخواهیم به طور دقیق اشاره کنیم ، باید بگوییم که در روش درمانی پی آر پی ، سلول های فعال که در روند ترمیم شرکت دارند ، از خون جدا شده و با غلظت بالا به مفصل مورد نظر تزریق می شوند. معمولا پی آر پی ، پس از گذشت ۳ الی ۴ روز از تزریق ، اثرات درمانی خود را شروع کرده و حدودا تا ۳ الی ۴ هفته پس از تزریق ادامه می یابد.

چگونگی تولید پی آر پی برای تزریق به زانو و مفاصل

بهتر است بدانید که این ماده درمانی با استفاده از خون خود بیمار تهیه و تولید می شود. در واقع با گرفتن مقداری از خون بیمار و قرار دادن آن داخل دستگاه سانتریفیوژ با چرخش بسیار بالا ، پلاسما های سر شار از پلاکت از سایر اجزا موجود در خون جدا می شوند. این پلاکت ها حاوی فاکتور های رشد بوده و تاثیر بسیاری در تحریک سلول ها به منظور بازسازی بافت های آسیب دیده زانو و مفاصل دارد. علاوه بر آن  PRP زانو و مفاصل سبب کاهش التهاب و علائم اسیب دیدگی این اندام ها نیز خواهد شد.

کاربرد پی آر پی

PRP زانو و مفاصل ، در درمان بسیاری از بیماری ها و آسیب دیدگی های مفاصل هم چون آرتروز زانو ، آسیب دیدگی و پارگی رباط های زانو ، آسیب دیدگی تاندون های شانه ، آرتروز مچ پا ، خار پاشنه یا التهاب فاسیای کف پا و غیره کاربرد دارد.

پی آر پی زانو

به منظور درمان در افرادی که مبتلا به بیماری آرتروز می باشند ، باید تقریبا ۳ مرتبه تزریق PRP زانو و مفاصل صورت بگیرد ؛ لازم به ذکر است که بین دفعات تزریق باید فاصله ای حدودا ۳ الی ۴ هفته ای باشد. این روش جهت درمان آرتروز زانو ، تاثیر به سزایی دارد.

برخی از افراد نمی توانند از این روش درمانی PRP زانو و مفاصل استفاده کنند ؛ در ذیل به آن ها اشاره شده است :

• اشخاصی دچار کم خونی شدید هستند.
  • افرادی که مبتلا به اختلالات ایمنی می باشند.
  • کسانی که دچار اختلالات پلاکت و انعقادی هستند.
  • افرادی که در ناحیه تزریق ، مبتلا به عفونت فعال می باشند.

مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

1. افرادی که تحت این روش درمانی بوده اند ، باید تا دو هفته پس از درمان از مصرف داروهای ضد پلاکت هم چون آسپرین خودداری کنند ؛ علاوه بر آن بیماران باید تا ۴ هفته بعد از درمان نیز از مصرف کورتن اجتناب کنند.
  2. اشخاصی که تحت درمان PRP زانو و مفاصل بوده اند ، باید به این نکته توجه کنند که شرکت در برنامه طب فیزیکی و توان بخشی که بهترین پزشک در تهران دکتر ارشیا عبداللهی فرد ، به آن توصیه کرده است ، از اهمیت به سزایی برخوردار است و سبب جواب دهی بهتر ، می شود ؛ بنابراین در این باره سهل انگاری نکنید.
  3. بیمارانی که پی آر پی زانو انجام داده اند ، باید به مدت ۲۴ ساعت پس از انجام آن از رفتن به حمام اجتناب کنند.
  4. از اصلی ترین نکات دوران نقاهت پی آر پی زانو ، می توانیم به استفاده از یخ به منظور ماساژ اشاره کنیم ؛ این مسئله کمک شایانی به بهبودی بیماران می کند ، طبق توصیه پزشک بهتر است بیماران هر ۸ ساعت یک بار از کمپرس یخ استفاده کنند.
  5. در صورتی که پس از انجام پی آر پی ، احساس درد داشتید پس از اجازه از پزشک معالج خود اقدام به مصرف مسکن نمایید.

استراحت بعد از پی آر پی زانو

طبق توصیه پزشکان بهتر است ، بیماران حداقل به مدت ۲۴ الی ۷۲ ساعت پس از انجام پی آر پی زانو ، استراحت کنند ؛ آن ها تا مدتی نیز باید از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنند.

عوارض پی آر پی

به علت اینکهPRP زانو و مفاصل در بیماران ، از خون خود آن ها تهیه شده ؛ بدنشان نسبت به آن واکنش نشان نداده و از این رو سبب بروز حساسیت در آن ها نمی شود ، بنابراین نگران عوارض ناشی از پی آر پی نباشید. لازم به ذکر است در صورت عدم رعایت شرایط استریل ، احتمال بروز عفونت در افراد وجود دارد ؛ بنابراین جهت جلوگیری از بروز عفونت ، حتما به بهترین پزشک تهران دکتر عبداللهی فرد مراجعه نمایید.

تزریق پی آر پی در مفاصل چه تاثیراتی دارد ؟

بهبود آسیب دیدگی های زانو

ممکن است افراد با آسیب های متنوعی از جمله پارگی تاندون آشیل و یا آرتوروز ، آسیب عضلات چهار سر ران و عضلات همسترینگ و غیره نیز مواجه شوند ، که با استفاده از تزریق PRP زانو و مفاصل پلاکت های خون خود افراد می توان آن را درمان کرد و روند بهبودی در افراد را افزایش داد.

آسیب دیدگی تاندون ها

PRP زانو و مفاصل می تواند حتی اسیب دیدگی های تاندون ، عارضه تنیس البو که نوعی اسیب شایع در تاندون های آرنج می باشد را به میزان چشمگیر و موثری بهبود بخشید.

بهبود آسیب دیدگی رباط و عضلات

استفاده از تکنیک PRP زانو و مفاصل در ورزشکاران بسیار کاربردی و شایع است. آن ها به منظور رفع آسیب دیدگی های عضلانی ، رباط و کشیدگی تاندون ، عضلات شانه ، پا و غیره ، از تزریق پی آر پی برای بهبود مشکلات و آسیب دیدگی های موجود در مفاصل خود بهره می برند..

ترمیم بافت های آسیب دیده

بدن انسان به طور طبیعی در صورت وجود التهاب در غضروف ها و مفاصل شروع به ترمیم بافت های اسیب دیده خود می کند. اما با استفاده  از PRP زانو و مفاصل می توان روند بهبود التهاب را به مقدار بسیار زیادی افزایش داد تا بدن زمان و انرژی کافی را برای ترمیم بافت های اسیب دیده داشته باشد.

کاهش التهاب

با تزریق PRP زانو و مفاصل به هنگام وجود اسیب در مفاصل و اندام ها ، فاکتورهای رشد بدن سبب تحریک بدن شده تا به تولید فیبروبلاست و اندوتلیال بیشتری بپردازد ، که در کاهش التهاب نقش بسیار مهمی دارد. این فاکتور ها در تولید عروق خونی به منظور افزایش سطح گردش خون در ناحیه اسیب دیده بسیار تاثیر گذار هستند.

نتیجه حاصل از این پروسه درمانی چه زمانی مشخص می شود ؟

بهتر است بدانید که نتیجه حاصل از این پروسه درمانی PRP زانو و مفاصل به میزان اسیب های بدن افراد بستگی داشته که در نواحی مختلف بدن متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی نتیجه نهایی ان بعد از ۵ تا ۶ هفته پس از تزریق و به مرور مشخص خواهد شد.

هزینه پی آر پی در تهران

هزینه PRP زانو و مفاصل ، با توجه به پارامتر های گوناگونی متفاوت می باشد ؛ افرادی که قصد اطلاع از هزینه این روش درمانی را دارند ، باید به پزشک خوب و با تجربه در تهران دکتر ارشیا عبداالهی فرد مراجعه نمایند ؛ پس از انجام معاینات مورد نیاز ، هزینه پی آر پی در آن ها مشخص می گردد. لازم به ذکر است که قیمت prp زانو ، با قیمت prp آرنج متفاوت است ؛ بنابراین جهت اطلاع دقیق از هزینه پی آر پی به پزشک مراجعه نمایید.

دکتر عبداللهی فرد

عضو انجمن لیزر پزشکی ایران

قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
هادی
9 ماه ها گذشته

سلام جناب دکتر عبداللهی فرد ، تزریق پی آر پی برای کسی که تاندون های زانوش کشیده شده موثر هستش؟ یا خیر؟

drabdolahi11
9 ماه ها گذشته
پاسخ دادن به  هادی

بله ، پی آر پی التهاب تاندون ها رئ از بین برده و به از بین رفتن التهاب ناشی از کشیدگی تاندون ها کمک می کند.